THINK with people

View Original

Influencer, ambassador of advocate: ken jij het verschil?

Of je het nu wil of niet, vandaag de dag kan je als bedrijf geen product of dienst meer lanceren zonder dat er ergens de term influencer marketing valt. Maar wat is dat nu precies en heb je het eigenlijk wel nodig? Of doe je beter een beroep op advocates of ambassadors?

We merken dat de begrippen influencer, ambassador en advocate heel vaak door elkaar worden gehaald, zowel door marketing professionals als door mensen die er niet-professioneel mee bezig zijn. Om alle verwarring de wereld uit te helpen, schotelen we je dit korte, maar duidelijke overzicht voor over de fundamentele en minder fundamentele verschillen tussen de drie trendy marketingbegrippen.

Wat is een influencer?

Een influencer is iemand die een aanzienlijk aantal fans of volgers heeft op één of meerdere socialmediakanalen: Youtube, Instagram, Snapchat,... De influencer is iemand naar wie de volgers opkijken. Iemand die hen inspireert. De fans streven zijn/haar levensstijl na.

Influencers kunnen als het ware hun volgers/fans beïnvloeden met de producten of diensten waar ze een affiniteit mee hebben. Maar dat doen ze niet voor niets. Ze willen er doorgaans iets voor in ruil. Geld, producten of reizen bijvoorbeeld.

De acties van influencers zijn meestal one-shots of van beperkte duur. Het gaat niet over een langetermijnovereenkomst. Vaak heb je als bedrijf ook meerdere influencers nodig om voldoende impact (lees: conversie) te realiseren.

Op die manier verspreid je ook je risico, want als er één influencer uit de bocht gaat of imagoschade lijdt, dan hoeft dat niet meteen een grote impact te hebben op jouw merk. Je hebt immers meerdere influencers die jouw boodschap ondersteunen.

Vaak zijn je influencers één radertje in een veel bredere marketing aanpak.

Op Forbes.com vind je enkele voorbeelden van influencers in heel uiteenlopende vakgebieden. Een bekend voorbeeld van eigen bodem is fashionista Emma Gelaude.

Wat verstaan we onder ambassador?

Ambassadors zijn bekende gezichten die hun naam op lange termijn verbinden aan een product, dienst of initiatief. Dat kan zowel voor commerciële als voor niet-commerciële doeleinden zijn. Denk maar aan een dure horlogemerken of een parfums die een bekend gezicht jarenlang gebruiken als uithangbord. Of aan initiatieven zoals de ‘Rode Neuzen’-actie waarvoor tal van bekende Vlamingen zich engageren. Zij bieden met plezier (en in het geval van commerciëlere producten: in ruil voor een vette cheque) hun gezicht aan het product omdat ze er een bepaalde affiniteit voor hebben.

Ambassadors zijn vaak de centrale spil in de hele marketingaanpak. Zij zorgen voor publiciteit en aandacht in de media. Het grote gevaar in vergelijking met influencer marketing, is dat hier het risico niet gespreid wordt. Als de bekende persoon die jouw product of dienst aanprijst in een slecht daglicht wordt geplaatst, dan heeft dat ontegensprekelijk een enorme impact op jouw merk.

Bekende voorbeelden op mondiaal vlak zijn Charlize Theron en David Beckham. Theron is het gezicht van de bekende  ‘J’adore Dior’-campagne. Beckham leent al jaren zijn naam en gezicht aan de campagnes van horlogemerk Tudor. Dichter bij huis kennen we Koen Wauters als ambassador voor Rode Neuzen Dag en Vincent Kompany die al jaren voor SOS Kinderdorpen opkomt.

En de advocate dan?

Het verschil tussen een brand ambassador en een advocate is vaak niet zo heel groot. Je advocates zijn betalende klanten of gebruikers die zodanig blij zijn met je product of dienst dat ze jouw product of dienst onbewust en zonder commerciële bedoelingen aanprijzen aan hun eigen netwerk. Zowel online als offline. Tevreden klanten dus, die hun positieve ervaringen met jouw bedrijf voortvertellen.

Je advocates zijn mensen die je moet soigneren, want hun liefde voor jouw merk is niet onbetwist. Het is niet omdat ze je product waarderen dat ze ook lyrisch zijn over elk nieuw product dat je lanceert. Ze dragen ook veel minder bij tot de community rond jouw merk.

Je advocates zijn de mensen die bijdragen tot je klassieke mond-aan-mond reclame. In dat opzicht zouden ze wel eens het meest kwalitatieve conversiekanaal voor jouw bedrijf kunnen zijn.


Sara Rachdi kroop in haar pen na de inspirerende sessies van 20 thoughts before noon, georganiseerd door Invisible Puppy en The Fat Lady