JUUNOO - The importance of corporate culture - interview
Soon, JUUNOO will take its first steps abroad. The team will grow over the next year with 25 additional people spread across the headquarters and several international locations. How do you make sure your company and especially your team is ready for the next leap?
Een van de zaken waar oprichter en CEO Chris Van de Voorde actief op inspeelt om deze explosieve groei te realiseren met een sterk team is bedrijfscultuur. Door de bedrijfscultuur in kaart te brengen kan hij duidelijk naar zijn team communiceren wat er van hen verwacht wordt. Tegelijkertijd wordt ook voor ieder JUUNOO teamlid duidelijk, ongeacht waar ter wereld, welk doel er wordt nagestreefd.
HR can select the right people based on this. In this way, the individuality of JUUNOO is taken into account and the expectations to the new team members are clearly set.
Want to learn more about JUUNOO's corporate culture? Check out the conversation with JUUNOO founder and CEO Chris Van de Voorde and our own strategist Bert Van Wassenhove, or read the full interview below.
What does JUUNOO stand for?
With JUUNOO, we ensure that offices are arranged more efficiently and circularly. Today, most people work at home, in the office, an open office was used. By corona, this will not continue. With JUUNOO we give a solution to divide the offices more smoothly without dust or dirt. In addition, our system ensures that as the team evolves, the walls can be moved smoothly to create new or different spaces. People are looking for solutions to create offices that easily adapt to needs, without demolishing or building the classic or world-famous gyproc walls, without dust or misery, efficiently and safely.
JUUNOO offers a seamless and neat solution. You make a one-time investment in a wall. When you move, you can take the wall with you and reuse it.
This is in contrast to the classic model where you pay for a wall that you throw away afterwards. At JUUNOO you pay the same price as a classic wall that you can reuse afterwards.
From whence did the name JUUNOO come?
This name comes from my two children, Jules and Noor. I have a background as an engineer, passionate about walls. A huge nuisance has been created by waste from interior walls. 40% of all waste in Europe comes from the construction industry. Of that, 15% is from walls.
I was active in stand construction. In this business, walls are successfully reused. I chose to apply the reuse of walls in another business. In which, if we succeed, 6% of waste in Europe will be avoided.
I accept the challenge with JUUNOO, as an entrepreneur and as a father, to provide a solution for the future and next generation regarding climate change.
Whence your interest in your own corporate culture?
We are at the gate of the next capital round. The business model is proven in Belgium and we want to roll this out in different countries. For this we are raising money with which we can then hire new people.
The question is which people and how will you find them?
Hiervoor heb je een visie nodig. De juiste mensen aantrekken is enorm moeilijk. De oefening rond bedrijfscultuur was voor ons een mogelijk interessante insteek. We leggen onze bedrijfscultuur vast en kunnen op basis hiervan de juiste mensen aantrekken.
Don't you know your own corporate culture then that you wanted to examine it?
Je weet niet wat je niet weet. Ik heb wel een idee over welke onze bedrijfscultuur is. Maar de meerwaarde van deze oefening is, dat je op een gestructureerde, neutrale manier een aantal zaken in kaart brengt en een beknopte analyse krijgt, waarmee je aan de slag kunt.
The corporate culture within JUNNOO can be traced to these 3 values: LEARNING, PURPOSE and RESULTS.
The insight through the summary analysis is a first part. Namely, the second part is that I personally have a corporate culture in my head, but do the employees have the same corporate culture in their heads?
Interessant hierbij was, dat wat de medewerkers voelden en dachten verschillend was met hoe ik het zag. Dit kwam dan naar voren in deze oefening. Op die manier kan je dit bespreekbaar maken in je team, gerichte acties op nemen en groeien.
How did that process go?
Er was een online vragenlijst die werd ingevuld door alle medewerkers. Elk antwoord is een juist antwoord. De antwoorden zijn niet gelinkt aan personen in het bedrijf. Op basis daarvan werd een grafiek gemaakt door het team van THINK with people waarbij de theorie achter de grafiek werd toegelegd alsook de resultaten werden meegedeeld. Er waren 4 punten waar we meer dan gemiddeld op scoorden. Zo werden prioriteiten en aandachtspunten vastgelegd .
What does purpose,learning and result mean to you?
Ons bedrijf wil zo snel mogelijk schalen waarbij we zo snel mogelijk elke wand circulair willen krijgen. Dat is ons doel, onze purpose. Maar dat is ook groter. Dit gaat niet enkel over ecologisch, dat is even goed de cijfers er achter. Het wordt ook gelinkt met onze resultaat gedreven focus.
Were we only purpose driven, we would stick to tree hugging.
But also grow 30 - 40% every quarter, then you are also result driven. The two reinforce each other. It is important that employees see that. We then have our 3rd focus, learning is then a way to continuously learn. Daring to question everything and always.
What are the problems in the market, how can we solve this. Very iterative daring.
The exercise had also revealed that authoritarianism in the team scored high. That was interesting to note. We discussed this in our team because I do not want to appear authoritarian. This way I could explain that if I communicate something in a clear, directive way, it is mainly to achieve our results. Our values of PURPOSE, LEARNING and RESULT are now clear to everyone, and remain open for discussion in the team. The combination of the three give just that very specific character of JUUNOO that people choose us for.
What are some areas of work that you are undertaking based on the analysis?
Intern bespreekbaar maken is er één van. Inzetten als selectiecriteria voor het aanwerven van nieuwe mensen is een tweede. Dit is dan naar employer branding toe. Teamspirit staat bijvoorbeeld duidelijk op onze website. Wij gebruiken de 3 waardes ook in ons sollicitatiegesprek. Dit is het type bedrijf waar je staat en is dat een fit? Wij zijn net uit de ‘rollencrisis’ gegaan en voor ons is de grote nieuwe uitdaging de ‘cultuurcrisis’. Als ik andere startups hoor dan zie je ook bij hen die challenge. Ik vond die rollen crisis niet leuk. Het remde de groei van mijn bedrijf af en daarom willen we proactief te werk gaan. Als we die cultuurcrisis kunnen omzeilen, dan kunnen we sneller vooruitgaan als bedrijf.
How many people do you want to recruit and what profiles?
Belgium is not the best country to market a building product. We have defined that there are about 10 regions in the world to market our product. Like Sweden or New York, where there is a better fit with our product and we can start scaling faster. In total, we need about 25 people internationally. These will not only be working in our headquarters in Kortrijk but will also have local entities everywhere, which of course do have a strong link to our headquarters.
That will be a special dynamic that is sure to be fascinating. The locals will also be part of the culture of JUUNOO.
That's super important, that everyone is going for the same goal.
Inspired by the JUUNOO story? Then be sure to take a look at their new website!