THINK with people

View Original

Tot welke SDG's draagt jouw bedrijf bij?

Van 18 tot 25 september, tijdens de Week van de Duurzame Gemeente, worden in heel Vlaanderen de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen gevierd waarmee overheden én burgers concreet aan de slag kunnen om tegen 2030 een duurzamere wereld te realiseren. Mijn geboortestad Oudenaarde en ook de uitvalsbasis van THINK with people plaatst haar Duurzame Helden in de kijker en deed een oproep naar lokale helden die bijdragen aan één of meerdere duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.

Het uitschrijven van de kandidatuur van THINK with people deed me beseffen dat we - zonder daar altijd bij stil te staan - met ons bedrijf toch onze schouders zetten onder een aantal van deze SDG’s.

Ik geef toe dat het niet de meest voor de hand liggende zijn, maar ze sluiten zeer sterk aan bij de ondernemende geest van THINK with people, het team en de klanten.

SDG 9: Industrie, innovatie en infrastructuur

BOUW VEERKRACHTIGE INFRASTRUCTUUR, BEVORDER INCLUSIEVE EN DUURZAME INDUSTRIALISERING EN STIMULEER INNOVATIE

Meer dan ooit is de laatste maanden duidelijk geworden dat innovatie een noodzakelijk gegeven is bij het ondernemen. Innovatie vraagt investeringen van mensen en middelen. Wij hebben met THINK with people een methodiek ontwikkeld waardoor innovatie stap voor stap kan uitgerold worden binnen bedrijven. Hiermee kunnen nieuwe producten of diensten afgetoetst worden aan de vraag van de markt. En kan de ondernemer op een snelle en wendbare manier beslissingen nemen.

SDG 8: Waardig werk en economische groei

BEVORDER AANHOUDENDE, INCLUSIEVE EN DUURZAME ECONOMISCHE GROEI, VOLLEDIGE EN PRODUCTIEVE TEWERKSTELLING EN WAARDIG WERK VOOR IEDEREEN

Niet alleen hoogopgeleiden kunnen van deze methodiek gebruik maken, of zorgen dat een nieuw concept tot een goed einde komt. Net een brede waaier aan competenties binnen het bedrijf kan aangesproken worden om innovatie te realiseren met onze aanpak. Met de methodiek wordt nagegaan of de innovatieve dienst of product duurzame economische groei kan realiseren, gestoeld op de interne competenties, niet sector gebonden. We bieden de intrapreneur inzicht, aan de hand van onze bouwmodeltest, in welke competenties noodzakelijk zijn om van zijn of haar project een succes te maken.

SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie

VERZEKER DUURZAME CONSUMPTIE- EN PRODUCTIEPATRONEN

We hebben al onze interne bedrijfsprocessen geëvalueerd en zijn tot de conclusie gekomen dat een innovatief bedrijf zoals THINK with people runnen, perfect gedecentraliseerd kan, mits aanpassingen van onze methodes en mindset. Your office is where your computer is, is geen sprookje in ons geval. In plaats van het opzetten van talloze autoritten voor workshop, webinars, keynotes ed. naar alle hoeken van het land hebben wij al onze formats zo vormgegeven dat deze remote, online of offline kunnen gevolgd worden. Daardoor wordt meer verantwoord omgegaan met mensen, tijd en energie.

SDG 5: Gendergelijkheid

BEREIK GENDERGELIJKHEID EN EMPOWERMENT VOOR ALLE VROUWEN EN MEISJES

Of de intrapreneur of entrepreneur nu M/V/X is speelt helemaal geen rol bij het realiseren van innovatie door ondernemerschap.We focussen ons op de competenties, de processen en de resultaten.

Extra inspanningen worden door onze CEO Els De Deken geleverd in haar vrije tijd, om zoveel mogelijk vrouwelijke intrapreneurs en entrepreneurs te ondersteunen.

Een paar voorbeelden: Laura Verhulst van MadamBakster, Soraya Wancour van Studio Ama, Niki Deschryver van Cosh!, Yana Dirckx als intrapreneur bij iDA, Lynn Mikolajczak van LM Fashion, Elke Kraemer en Rein Meirte van Clusity, Katrien Sterckx van Table in a box, Kim Neuskens van Kim Neuskens, Sien Depoortere van Toerisme voor autisme, Danielle Verhulst van Djar om er een paar te noemen.

Els De Deken is ook lid van de raad van advies van VZW ‘t Waske, gerund door Inge Rombouts, die mensen met moeilijke toegang tot de arbeidsmarkt begeleidt en ondersteunt, via een sociaal wassalon.

SDG 17: Partnerschap om doelstellingen te bereiken

VERSTERK DE IMPLEMENTATIEMIDDELEN EN REVITALISEER HET WERELDWIJD PARTNERSCHAP VOOR DUURZAME ONTWIKKELING

Bert Van Wassenhove zet zijn expertise in digitale marketing ter beschikking ter ondersteuning van de marketing van de NGO Licht voor de wereld. Zo dragen we ons steentje bij tot het versterken van de implementatiemiddelen en rivitaliseren van het wereldwijd partnership voor duurzame ontwikkeling.

Door deze denkoefening stelde ik vast dat we de goede richting uitgaan, maar dat er nog veel ruimte is tot verbetering en dat we net die groeiambities moeten hebben, om ervoor te zorgen dat we als bedrijf onze steen bijdragen tot het halen van deze 17 nobele duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Volgens mij is bij THINK with people op de makkelijkst haalbare doelstelling, nog het minst ingezet.

SDG 13: Klimaatactie

NEEM ACTIE OM DE KLIMAATVERANDERING EN HAAR IMPACT TE BESTRIJDEN

Dit kunnen we vanuit THINK with people door wandelend, fietsend en treinend in ons bedrijf aan de slag te gaan. En ruil ik in de nabije toekomst de diesel op de parking in voor een elektrische wagen. En meteen durf ik hier aan jou te vragen: Van welke doelstellingen maak jij werk met je bedrijf?