Moet ik De Toekomstformule van Jo Caudron lezen?

‘De Toekomstformule’ van Jo Caudron is een boeiende kruising tussen een catalogus van alle wereldtrends, de persoonlijke inzichten van de auteur en een format dat houvast biedt om voor je eigen bedrijf een blik in de toekomst te werpen. Een toekomst die je zelf zal moeten uittekenen, maar wat vast staat is dat innovatie daar een belangrijk deel zal van zijn.

Meer lezen
Omarm artificiële intelligentie

Tussen twee innovatie processen door neem ik altijd de tijd om zaken bij te sturen, te evalueren en te verbeteren.

Zo werd het hoog tijd om te onderzoeken hoe CHATGPT kan aangewend worden in de verschillende stappen van onze Innovation Kit. Gezien ons moto ‘practice what you preach’ vroeg ik aan CHAT GPT om de pitch van THINK with people te schrijven.

Ik ben best tevreden met het eerste resultaat. Lezen jullie mee?

Meer lezen
THINK with people bekeken vanuit een ander perspectief.

Sinds juni 2020 maak ik deel uit van de Think Tank van Designregio Kortrijk. Ikzelf, Els De Deken, ben gevraagd omwille van mijn expertise in innovatief ondernemerschap. Vier keer per jaar komen we met de experten samen om te inspireren, een kritische blik te geven op de werking van Designregio Kortrijk, om advies te geven en mogelijke nieuwe samenwerkingen te initiëren.​ 

Als resultaat van één van de Think Tank denkoefeningen startte Designregio Kortrijk dit jaar met het initiatief Wondering Stories, om hun expertise in het matchen van ondernemers aan creatieve profielen in de kijker te zetten. 

Meer lezen
Hoe een Nederlandse chocolatier met winkels vol geluk het hart van de Belgen steelt.

Bert Van Wassenhove en Roger Scheeren ontmoetten elkaar op het Retail Detail Night ‘22. Bert, founder van THINK with people en marketingstrateeg was er te gast als keynote spreker. Roger, Nederlander en CEO van Coco & Sebas was er op zoek naar connecties in het Vlaamse retail landschap. 

Beide heren zetten in hun aanpak de klant en de beleving centraal en de interesse in elkaars insteek was gewekt. Toen ook nog bleek dat de link met chocolade en retail heel snel gemaakt was doordat ikzelf, Els De Deken, een achtergrond heb in chocolade en retail, werd een afspraak in de allereerste brandstore in Knokke vastgelegd. 

Meer lezen
Five success factors for a successful IT transformation program

Verandering in een organisatie brengt een zeker risico met zich mee, vooral wanneer er aanzienlijke investeringen in IT mee gemoeid zijn. Gelukkig hebben agile werken en design thinking de dreiging beperkt dat nieuwe systemen niet doen wat ze moeten doen. Toch zie ik nog steeds dat investeringen in IT-transformatie fout gaan. Kansen om de werking van het bedrijf te verbeteren worden vaak gemist en erger nog, de nieuwe tools worden niet gebruikt op de werkvloer. Uitgebreide change management programma's worden dan te hulp geroepen, maar vaak is dat ‘too little too late’.

De betere manier is om vanaf het begin van het project ambitieus en grondig te zijn, en vanaf de eerste dag een consistent proces te volgen.

Meer lezen
Ecosystem thinking in the media industry

Roularta heeft ambitieuze plannen met de “Mijn Magazines” app en kan deze alleen maar realiseren als ze de jonge lezers tussen de 18 en 25 jaar mee aan boord krijgen. Gen Z, zoals deze groep consumenten wordt genoemd, worden de abonnees van de toekomst. Hoog tijd om innovatief en ondernemend na te denken over deze uitdaging, waarbij magazines en hun inhoud hybride worden aangeboden.

Meer lezen
To Facebook or not to Facebook - 6 jaar na datum

Ik vrees dat Meta, het bedrijf achter Facebook, WhatsApp en Instagram, er weinig aan gelegen is om zorgvuldig met onze privé gegevens om te gaan, GDPR of niet. Facebook Ierland met een omzet van meer dan 40 miljard euro in 2020, verdrievoudigde eind vorig jaar zijn buffers voor toekomstige GDPR-boetes in Europe tot meer dan 1 miljard euro. Je kan toch bezwaarlijk stellen dat dit het juiste signaal is?

Meer lezen
Hoe Baloise bottom-up innovatie stimuleert

De afgelopen jaren heeft Baloise Group verschillende initiatieven ontwikkeld in de sector van woning- en vastgoedbeheer met de ambitie om verzekeringen te combineren met complementaire oplossingen die een antwoord bieden op de noden van klanten in deze context. Op die manier wil Baloise Group onmisbaar worden in het dagelijkse leven van haar klanten.

Eén van deze initiatieven was het opzetten van de Kickbox-campagne “Home”, met een oproep naar alle werknemers om bij te dragen tot de verwezenlijking van de ambitie van de Baloise Group in deze context.

Meer lezen