Moet ik De Toekomstformule van Jo Caudron lezen?
Bij elk nieuw managementboek dat op mijn pad komt stel ik mij de vraag: Is dit de moeite om te lezen? Veel van die schrijfsels bestaan grotendeels uit voorbeelden die niet bij mijn dagelijkse problematieken aansluiten, en zijn gebaseerd op één goed geformuleerd inzicht. Dat inzicht is meestal perfect samengevat in de titel en ondertitel, geen nood om verder te lezen dus. Het nieuwste boek van toekomstlezer Caudron is echter uit ander hout gesneden. En dat is goed nieuws.
Voor wie Jo ooit al langer aan de babbel had dan een vluchtige “hallo en hoe gaat het” is ‘De Toekomstformule’ een beetje thuis komen. Het is alsof je samen met hem een lange nacht doorzakt bij te veel goede wijn (die moet je dan wel zelf uitschenken in dit geval). De auteur neemt je mee op een achtbaan die je bij momenten doet verstijven van de schrik en op andere momenten laat dromen van een brilliante toekomst. In zijn boek toont Caudron zijn talent als observator van een wereld in verandering. Hij neemt je mee op zijn eigen reis van internet pionier over digitale transformatie filosoof en analyst van een nieuwe wereld tot de toekomstdenker en strateeg in een disruptieve wereld.
In zijn nieuwste boek deelt Jo Caudron de patronen die hij ziet achter zowat alles wat er de voorbije jaren het nieuws gehaald heeft, van Covid tot AI en van de Oorlog in Oekraïne tot de verdeeldheid die onze maatschappij vandaag kenmerkt. Vervolgens structureert hij alles netjes in het ‘Wiel van Disruptie’, en dat is geen luxe. De veelheid aan onderwerpen die Jo samenbrengt maken dit boek tot een soort Magnus Opem, en daardoor is het geen licht ik-lig-aan-het-zwembad leesvoer.
De complexe checklist die het boek biedt geeft je gelukkig het nodige houvast om de impact van alles wet er rondom ons gebeurt te evalueren voor jouw bedrijf. In het laaste deel krijg je tenslotte het antwoord op de vragen die gerezen zijn nadat je zelf de analyse hebt gemaakt van waar jouw markt, business en maatschappelijke context naartoe gaan. Je krijgt die niet op een dienblaadje gepresenteerd, maar wel in de vorm van een wiskundinge formule. De formule laat je best niet bekijken door de ingenieurs binnen je bedrijf - Caudron geeft zelf toe geen wiskundig genie te zijn - maar ze brengt conceptueel wel uitdagingen waar je voor staat samen met het antwoord: innovatie.
‘De Toekomstformule’ van Jo Caudron is een boeiende kruising tussen een catalogus van alle wereldtrends, de persoonlijke inzichten van de auteur en een format dat houvast biedt om voor je eigen bedrijf een blik in de toekomst te werpen. Een toekomst die je zelf zal moeten uittekenen, maar wat vast staat is dat innovatie daar een belangrijk deel zal van zijn.
Het boek De Toekomstformule van Jo Caudron kan je kopen bij Standaard Boekhandel