Total Transformation
Wanneer je business model dreigt te verdwijnen is het hoog tijd voor totale transformatie. Nieuwe modellen, nieuwe inkomsten stromen, nieuwe producten, nieuwe klanten, nieuwe kanalen en een team om dat te realiseren.
Volledige transformatie
Verandering in een organisatie brengt een zeker risico met zich mee, vooral wanneer er aanzienlijke investeringen in IT mee gemoeid zijn. Gelukkig hebben agile werken en design thinking de dreiging beperkt dat nieuwe systemen niet doen wat ze moeten doen. Toch zie ik nog steeds dat investeringen in IT-transformatie fout gaan. Kansen om de werking van het bedrijf te verbeteren worden vaak gemist en erger nog, de nieuwe tools worden niet gebruikt op de werkvloer. Uitgebreide change management programma's worden dan te hulp geroepen, maar vaak is dat ‘too little too late’.
De betere manier is om vanaf het begin van het project ambitieus en grondig te zijn, en vanaf de eerste dag een consistent proces te volgen.
Veel ondernemingen zijn volop bezig met de, zowel negatieve als positieve impact van de Covid-crisis te beheren. Sinds het begin van 2021 zien wij ook meer en meer bedrijven die versneld hun pre-corona strategie diepgaand herevalueren. Zij zien in dat de bedrijfsvoering maar ook de markt en de verwachtingen van de consument voorgoed veranderd zijn door Covid en zoeken uit hoe zij zich in deze nieuwe context best herpositioneren of heruitvinden.
Uit de gesprekken die we de afgelopen maanden hadden, stelden we vast dat velen op zoek zijn naar de beste vormen voor het nieuwe werken. Iedereen zit met de vraag hoe je dat zogenaamd ‘hybride werken’ vorm geeft binnen het bedrijf.
Verandering, innovatie, transformatie, … deze woorden zijn nog nooit in onze geschiedenis zo vaak in de mond genomen door managers, ondernemers, beleidsmakers, opiniemakers en consultants.
Bill Gates, de oprichter van Microsoft en filantroop neemt het woord in zijn nieuwe podcast. Samen met acteur Rashida Jones sprak Gates over de voortgang naar een vaccin, de maatregelen die we nu allemaal zouden moeten nemen en zijn visie op het leven na Covid.
Bij THINK with people willen we mensen inspireren en zorgen dat hype woorden zoals digitale transformatie, customer centricity, corporate venturing en grassroots innovatie betekenis krijgen. We willen wat onbereikbaar lijkt, transformeren naar een bron van motivatie.
Verandering en transformatie gaan gepaard met onzekerheid. Daarom is het als organisatie belangrijk om op een gestructureerde manier te werk te gaan. Dat geeft een vorm van controle aan het top management, zorgt ervoor dat er geen essentiële onderdelen vergeten worden en biedt de medewerkers een perspectief.